Participatie wordt ge(s)maakt

Dienstverlening

Bewoners kennen hun buurt, wijk of dorp door en door. Men weet wat er leeft, welke noden en behoeften er zijn. Voor de organisatie van dienstverlening in de woon- en leefomgeving kunnen diensten dus zeker en vast beroep doen op de expertise van bewoners.

Daarnaast kunnen bewoners ook zelf de handen uit de mouwen steken om de werking van de diensten mee te ondersteunen en bekend te maken.

  • Uit de bevraging Dorp inZicht in Reningelst (Poperinge) bleek de nood aan kinderopvang tijdens de zomervakantie. Eerst besloot het stadsbestuur om enkel in het centrum van Poperinge kinderopvang te voorzien. Maar de ouderraad en het bewonersplatform bleven opperen dat de nood hoog was en deden effectief een bevraging bij de betrokken ouders. Na overleg met de bevoegde schepen werd een proefexperiment gestart in het dorp. Met succes!
  • Vanuit de dorpsdienst Nestor werd in elk dorp van Poperinge een vrijwilligersnetwerk opgestart om een boodschappendienst en klusjesdienst te organiseren voor senioren en zorgbehoevende bewoners. Bij de opstart van dit project werd in elk dorp een informatievergadering georganiseerd om alle inwoners te informeren over deze dienst en op die manier de bewoners aan te zetten om mee op zoek te gaan naar hulpbehoevenden en/of ge├»nteresseerde vrijwilligers.